friaassociationerfranminvarld

Alla inlägg den 18 juni 2018

Av Annika Sjödin - 18 juni 2018 22:09

Jag kom inte så långt förra gången. Har upptäckt att om jag skriver för mycket tas hela texymten bort. På femtiotalet var den enda chansen till att få en egal abort att de var fara för moderns eller barnets liv. Kvar fanns kvacksalvarn som ofta inte hade utbildning eller visste vad sterilitet var. När min mamma var i SJÄTTE månaden gick hon till en sådan. Så kom de sej att den 16 oktober 1953 såg jag dagens ljus på ett skitigt köksbord nånstans i Göteborg. Ilfart till sslgrenska. Min födelsevikt var 800 gram europarekord !! Jag lade i kuvös. Tyvärr var personalen inte så van vid dessa nymodigheter. En del barn blev blind pga för hög syrehalt. Man börågade heller inte ta ut mej ur kuvösen utan stack in händerna genom hål för att sköta mej. Jag låg tre månader i denna låda utan mänsklig kontakt. Hjärtat stannade gång på gång . Hjärtmassage gick till så att man satte ihop tumme å pekfinger å knäppte till på mitt bröst. På sjunde dygnet var dom övertygade om att jag skulle dö så jag nöddöptes . Jag skulle väl ändå ha ett namn.inte heller då infann mina för min adoptivmama dkullenmångs gäldrar sej. Dom hade bestämt sej för att låtsas att jag inte fanns. 


Av Annika Sjödin - 18 juni 2018 13:04


För att kunna berätta måste jag börja med mina föräldrar. Dom kom från olika samhällsklasser och min pappa var gravt alkoholiserad. Inom äktenskapet föddes kärekdbarnet, min bror. Jag kom till medan dom låg i skilsmässa . Olycksfall i arbetet kallar jag de..           ...        ..       .... Att vara ensamstående mamma på femtiotalet var mkt  svårt. Även om barnet var fött inom äktenskapet            kallades kvinnan lider . Man menade att hade hon släppt till en gång kunde hon göra de en gång till.                       

Av Annika Sjödin - 18 juni 2018 13:04


För att kunna berätta måste jag börja med mina föräldrar. Dom kom från olika samhällsklasser och min pappa var gravt alkoholiserad. Inom äktenskapet föddes kärekdbarnet, min bror. Jag kom till medan dom låg i skilsmässa . Olycksfall i arbetet kallar jag de..           ...        ..       .... Att vara ensamstående mamma på femtiotalet var mkt  svårt. Även om barnet var fött inom äktenskapet            kallades kvinnan lider . Man menade att hade hon släppt till en gång kunde hon göra de en gång till.                       

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Tillsammans kan vi förändra världen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Annika Sjödin

Annika Sjödin

Annikasjodin

Duni lömde by

Annikasjodin

Annikasjodin

Annika Sjödin

Annika sjödin

Gådtbol


Ovido - Quiz & Flashcards