friaassociationerfranminvarld

Direktlänk till inlägg 29 november 2018

Mer från skolan

Av Annika Sjödin - 29 november 2018 22:50

Jag vill be om ursäkt att det har gått så lång tid sen jag skrev sist. Det beror på att jag varit rejält sjuk och inte orkat.

Jag vill dröja mej kvar på kyrkogården. Redan som liten hade jag ett starkt behov av att vara ensam. En sorts meditativ ensamhet. Där jag sätter mej på en vacker kulle, sluter ögonen och låter tankarna komma åt gå som dom vill utan att få fäste. När jag är färdig känns de som en reningsprocesser. Jag ska inte lära uhur man gör när man mediterar. De finns mycket bra litteratur att tillgå . Jag kan säja att de är inte bundet till vilken tro du bekänner dej till eller om du kallar dej ateist. Där satt jag långt trångt mina plågoandar. Här kunde jag träna. På att sätta ord på vad jag tyckte var fel. Hemma fanns inte den möjligheten. Att klaga på de Gud bestämt var synd. De första gångerna jag tagit upp med egna ord vad jag tyckte var fel hemma å på skolan. Gick jag länge med en stor ångestknut i bröstet. Jag väntade på Guds straff som mamma så otaliga gånger pratade om

Mina föräldrar som var frireligiösa å aldrig gick i stadskyrkan  var mycket förvånade över att jag ensam i sjuårsåldern gick å satte mej i den tomma kyrkan..                                     Åh vad jag älskade de fantastiska målningarna, stuckaturerna och inte minst tystnaden.

Som jag sagt förut d så var allt sant. Du kan inte föreställa dej. 

 I skapelseberättelsen i Bibeln står de att när gud var klar vilade han på den sjunde dagen.detts gällde mina föräldrar å i lika hög grad oss barn. Man fick bara göra sånt arbete som var nödvändigt som att ge djuren mat och laga mat till familjen. Vi barn skulle sitta uppklädda i finklädda hela dan som jag minns en dag lång som en evighet !!, Inte leka med nånting. Inte ens bada dockan var tillåtet.

Någon tonårstid har jag aldrig haft aldrig heller någon veckopeng. Vi hade så lite pengar så de var ingen idé att fråga. Mina klasskamrater började sminka sej men de var inte ens lönt att ta upp de hemma. Minns att de var skoldans. Herregud, jag gick utanför och lyssnade på musiken. De kändes som att jag kunde sälja min själ till satan bara för att få vara ett vanligt barn . Men vem skulle vilja dansa med " Jesus "???? Med håret stramt uppsatt i en knut på huvudet och.en klänning sydd i tjockt möbeltyg som hängde snett efter alla tvättar

Måste ta de här först för att du rätt ska förstå betydelsen av.min andra reträtt plats från skolan

 Det var Ica affären nere på byn .Å jag hade upptäckt att dom sålde smink. Jag gick där i min fantasivärld å sen var skoldagen borta. Jag skulle bli fantastiskt vacker. De vackraste jag kunde tänka mej var flygvärdinna 

.vacker, smal, nysminkad skulle jag röra mej l planet och utstråla lugn och trygghet. Läppstift de vet jag hur man använde men sånna konstigheter som eyliner,mascara, krämer å puder av olika sorter visste jag inget om men de gick att ta reda på.

Jag är förvånad över att de började sticka upp ord som " jag vill ", och " jag ska," i min hjärna. Nånstans där allra längst nere fanns nåt jävlar anamma som ville upp. Mina föräldrar trodde att jag var i skolan varje dag. Nu är de inne med störnongdanmälan för..minsta lilla sak de är bekvämt för skolan dåslipper dom ta nåt ansvar. På min tid kom de ett brev hem från skolsköterskan om min höga skolfrånvaro. Jag blev jätteträd för jag trodde att jag skulle bli utskälld men mamma bara tittade på pappret, knövlade ihop de till en boll och kastade in de i öppna spisen !!


Nu går jag över till nutid ett tag. I morron är de första advent. Saffransbullar har jag bakat i Dot slut i ett mars. Pepparkakor däremot har jag kvar. Jag känner mej lessen å nedstämd. De är så att förutom  att jag har KOL så är hela min rygg förstörd. Har en mycket kraftig skolios. Hela ländryggen har rasat ihop som dominobrickor med påföljd att flera nerver ligger i kläm .                    Jag vill säja nåt om julen. Tycker du som läser mina rader att jag är elak mot mina adoptivfadoptivf så mycket ?? De är inte meningen . Min avsikt är att skildra min uppväxt så som jag minns den

 Trots att jag kanske låter hård mot mina föräldrar så älskar jag dom. Utan dom kunde jag lika gärna vara död

 Så


Julen var fantastisk när jag var liten. När vi gick till sängs kvällen före julafton fanns absolut ingenting som påminde om vad som skulle komma. Men när vi vaknade på julaftons morgon strålade hela huset i ljus. Mamma hade varit uppe hela natten. Att granen. Hängt girlander i taket. På ett bord som stod lite i skymundan hade hon byggt upp ren troöllskog. En glasbitar fick bli en sjö bakom några träd skymtade man några troll som kikade fram. De går inte att ge de full rättvisa. Lilla mamma jag saknar dej.


Till er som läser. Ha en skön första advent och var rädda om er. Många varma kramar

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Sjödin - 7 februari 2020 15:26

Det är så fruktansvärt längesen jag skrev något. Jag ber verkligen om ursäkt men jag har varit och är så sjuk. Syftet när jag började skriva var och är fortfarande att berätta hur man vuxen ur en asfaltficka kan skapa sej ett liv. Jag ska fullfölja d...

Av Annika Sjödin - 7 februari 2020 15:26

Det är så fruktansvärt längesen jag skrev något. Jag ber verkligen om ursäkt men jag har varit och är så sjuk. Syftet när jag började skriva var och är fortfarande att berätta hur man vuxen ur en asfaltficka kan skapa sej ett liv. Jag ska fullfölja d...

Av Annika Sjödin - 7 februari 2020 15:26

Det är så fruktansvärt längesen jag skrev något. Jag ber verkligen om ursäkt men jag har varit och är så sjuk. Syftet när jag började skriva var och är fortfarande att berätta hur man vuxen ur en asfaltficka kan skapa sej ett liv. Jag ska fullfölja d...

Av Annika Sjödin - 25 december 2019 15:26

Eftersom jag tillbringar.julen liggande i influensa tänkte jag skriva ner några tankar.  För mej.känns de sätt vi firar julen på något sätt fel.vi stänger in oss.i.våra klaner.Ger ut massor med pengar på överdåd med mat och köper fina julklappar år...

Av Annika Sjödin - 25 december 2019 15:26

Eftersom jag tillbringar.julen liggande i influensa tänkte jag skriva ner några tankar.  För mej.känns de sätt vi firar julen på något sätt fel.vi stänger in oss.i.våra klaner.Ger ut massor med pengar på överdåd med mat och köper fina julklappar år...

Presentation


Tillsammans kan vi förändra världen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Annika Sjödin

Annika Sjödin

Annikasjodin

Duni lömde by

Annikasjodin

Annikasjodin

Annika Sjödin

Annika sjödin

Gådtbol


Ovido - Quiz & Flashcards