friaassociationerfranminvarld

Direktlänk till inlägg 22 september 2019

Ankomst till uppsala

Av Annika Sjödin - 22 september 2019 23:36

Så stod jag där på Uppsala central med mina resväskor . Nervös som bara den. Tog en taxi till sjuksköterskeskola. En byggnad i vitt tegel. Gick in i receptionen för att träffa husmor.En knepig bestämd kvinna som bröt starkt på tyska. Fick senare göra att hon var kraftigt mentalt. Störd av kriget. När hon gav mej nycklarna till mitt rum som låg i anslutning till själva skolan fick jag oxå höra ordningsreglerna. Vad jag minns mest var att de inte var tillåtet med maligt besök på rum.                                     Elevbostäderna var en trevåning stor länga där konstigt nog emot husmors alla regler den tredje våningen beboddes av killar. Dom övriga två av tjejer. De såg väl ut som studentrum  rukade göra på den tiden. Ett litet rum på 12 kvadrat där jag skulle tillbringa två och ett halvt år. Jag fick en släng av cellskräck  vid anblicken av de lilla rummet. Precis innanför dörren fan s ett tvättställ. På motsatta sidan en garderob . De fick inte plats mycke möbler. En säng , ett skrivbord med tillhörande stol å en fåtölj var allt som fick plats.missmodig slog jag mej ner på sängen. Vad i hela fridens dar hade jag gett mej in på ?? Hur skulle jag klara att bo å studera i den här miljön

Ryck upp dej, så jag till mej själv. De är ju mot detta du kämpat i så många år och gick ut för att inspektera korridoren. Den första dörren ledde till badrummet med två badkar. Jag log för mej själv och blev genast på bättre humör när jag läste vad någon skrivit på en lapp och tejpat upp på väggen "har ni tagit ett bad i dag ?, De fattas nämligen ett ". Skönt tänkte jag här har iaf bott någon med humor.jag fortsatte min inspektion mot köket. Ett enda kylskåp fördelat på tolv boende och ett litet minimi skafferi till varje elev utan möjlighet att låsa. Snart skulle vi alla upptäcka att de torrvaror vi hade där på morgonen kanske inte alls fanns kvar till lunch. Samma sak gällde kylen. Där två inndboende delade på en hålla . De var mer en regel än ett undantag  att man tog där de fanns och la där de fattades. En enda spis till alla tolv

Jag lärde mej ganska snabbt att äta så mycket kall mat som möjligt åtminstone till lunch. Dom som stod i kö till spisen innan lunchrasten tog slut. Vidare fanns ett tråkigt gråmurrigt allrum.med matrum,soffor och en tv.                                            Bara en liten bit från sköterskeskolan låg militärhögskolan . Med killar som vi skulle komma att ha mycke roligt tillsammans med. Nog kunde dom killarna få vilket kvinnohjärta som helst att smälta när dom visade upp sej i uniform, koppel å vita handskar

 Fina unga vältränade kroppar

 Husmors förbud.om män på rummet var som bortblåst

Mer om detta i kommande inlägg

 Klockan är.mycke god natt sov så gott










 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Sjödin - 7 februari 2020 15:26

Det är så fruktansvärt längesen jag skrev något. Jag ber verkligen om ursäkt men jag har varit och är så sjuk. Syftet när jag började skriva var och är fortfarande att berätta hur man vuxen ur en asfaltficka kan skapa sej ett liv. Jag ska fullfölja d...

Av Annika Sjödin - 7 februari 2020 15:26

Det är så fruktansvärt längesen jag skrev något. Jag ber verkligen om ursäkt men jag har varit och är så sjuk. Syftet när jag började skriva var och är fortfarande att berätta hur man vuxen ur en asfaltficka kan skapa sej ett liv. Jag ska fullfölja d...

Av Annika Sjödin - 7 februari 2020 15:26

Det är så fruktansvärt längesen jag skrev något. Jag ber verkligen om ursäkt men jag har varit och är så sjuk. Syftet när jag började skriva var och är fortfarande att berätta hur man vuxen ur en asfaltficka kan skapa sej ett liv. Jag ska fullfölja d...

Av Annika Sjödin - 25 december 2019 15:26

Eftersom jag tillbringar.julen liggande i influensa tänkte jag skriva ner några tankar.  För mej.känns de sätt vi firar julen på något sätt fel.vi stänger in oss.i.våra klaner.Ger ut massor med pengar på överdåd med mat och köper fina julklappar år...

Av Annika Sjödin - 25 december 2019 15:26

Eftersom jag tillbringar.julen liggande i influensa tänkte jag skriva ner några tankar.  För mej.känns de sätt vi firar julen på något sätt fel.vi stänger in oss.i.våra klaner.Ger ut massor med pengar på överdåd med mat och köper fina julklappar år...

Presentation


Tillsammans kan vi förändra världen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Annika Sjödin

Annika Sjödin

Annikasjodin

Duni lömde by

Annikasjodin

Annikasjodin

Annika Sjödin

Annika sjödin

Gådtbol


Ovido - Quiz & Flashcards