friaassociationerfranminvarld

Direktlänk till inlägg 24 augusti 2018

Fler tankar

Av Annika Sjödin - 24 augusti 2018 13:11

i dag har jag ont så det blir till att tillbringa dagen i sängen. Jag har tidigare berättat hur jag kom till världen som ett resultat av en illegal abort i sjätte graviditetsmånaden. Hur jag trotsade alla odds och överlevde. Mina biologiska föräldrar låtsades som om jag inte fanns.jag har en biologisk bror som var ett kärleksbarn. Född inom äktenskapet. Han kom att tillbringa sina första två år med vår mamma. Medan jag hamnade på barnhem där jag missköttes och sedan flyttades till fosterhem där jag heller inte fick den omsorg jag behövde. Vår mamma annonserade i Göteborgsposten efter ett fosterhem åt min bror. Hon fastnade för ett par i fyrtio, femtioårsåldern. När det gått ett och ett halvt år efter att min bror alltså blivit fosterbarn hos nämnda par sa min pappa vid ett besök helt plötsligt " vi har en dotter oxå. Hon är så liten och ful så om ni vill får ni gärna ta henne på köpet " fosterföräldrar är blev glada och bestämde att min bror och jag skulle få växa upp tillsammans. När jag kom till dom var jag femton månader och kunde inte sitta själv utan behövde stöttas av kuddar för att kunna hålla upp kroppen.                            Jag har tänkt på om dom aldrig funderade på om jag hade någon skada i hjärnan som gjorde att jag var så sent utvecklad ... Efter tre månaders näringsrik kost och kärlek var jag arton månader och sprang för fullt. När jag var fem år började min bror i skolan. Jag var förtvivlad !! Min bästa och enda kompis skulle tas ifrån mej !! Det resulterade i att jag fick börja i skolan samtidigt som min bror. Jag var då fem år och hade tagit igen all försening. Men nu går jag händelserna i förväg.                        Fosterföräldrarna kom efter några år att adoptera oss. Hur jag nu ska försöka beskriva vår uppväxt är ett dilemma. Vi var älskade men fostrades starkt och hårt in i en religiös fanatism som jag vill likna vid en sekt. De enda böcker som fanns var Bibeln och en bok som hette " kristens resa " det var vad vi fick läsa. All annan litteratur var av djävulen och uppmanade till synd.    En sommardag var jag uppe på vinden och rotade i gamla lådor och koffertar. Till min stora glädje hittade jag en hel låda full med böcker. Min lycka var fullkomlig !! Min bror ropade på mej att jag skulle komma ut och leka men jag hade inte tid. Där och då startade mitt litterära intresse och vad jag inte visste då oxå början till mitt kommande författarskap. Jag fick tidigt veta att jag var annorlunda. Mamma som jag i fortsättningen kallar min adootivmamma sa ofta att din bror älskade dom men dej var de aldrig nån som ville ha ! VARFÖR ?? Jag känner än hur ont det gjorde och fortfarande gör. Detta att inte vara älskad .                    Som så många andra tonåriga tjejer började jag i tolvårsåldern att skriva dikter. Det roliga är att jag fortfarande har dom kvar samlade i en pärm. Utanpå pärmen har jag klistrat en lapp med texten  ALLA DESSA DAGAR SOM KOM OCH GICK INTE VISSTE JAG ATT DET VAR LIVET. Det är ord som jag fortfarande kan meditera över.vi önskar stora livsomvälvande händelser medan vår vardag är själva livet. Det invanda, ibland trista nuet är livet. De vi ska ta tillvara och vårda. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Annika Sjödin - 7 februari 2020 15:26

Det är så fruktansvärt längesen jag skrev något. Jag ber verkligen om ursäkt men jag har varit och är så sjuk. Syftet när jag började skriva var och är fortfarande att berätta hur man vuxen ur en asfaltficka kan skapa sej ett liv. Jag ska fullfölja d...

Av Annika Sjödin - 7 februari 2020 15:26

Det är så fruktansvärt längesen jag skrev något. Jag ber verkligen om ursäkt men jag har varit och är så sjuk. Syftet när jag började skriva var och är fortfarande att berätta hur man vuxen ur en asfaltficka kan skapa sej ett liv. Jag ska fullfölja d...

Av Annika Sjödin - 7 februari 2020 15:26

Det är så fruktansvärt längesen jag skrev något. Jag ber verkligen om ursäkt men jag har varit och är så sjuk. Syftet när jag började skriva var och är fortfarande att berätta hur man vuxen ur en asfaltficka kan skapa sej ett liv. Jag ska fullfölja d...

Av Annika Sjödin - 25 december 2019 15:26

Eftersom jag tillbringar.julen liggande i influensa tänkte jag skriva ner några tankar.  För mej.känns de sätt vi firar julen på något sätt fel.vi stänger in oss.i.våra klaner.Ger ut massor med pengar på överdåd med mat och köper fina julklappar år...

Av Annika Sjödin - 25 december 2019 15:26

Eftersom jag tillbringar.julen liggande i influensa tänkte jag skriva ner några tankar.  För mej.känns de sätt vi firar julen på något sätt fel.vi stänger in oss.i.våra klaner.Ger ut massor med pengar på överdåd med mat och köper fina julklappar år...

Presentation


Tillsammans kan vi förändra världen.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Annika Sjödin

Annika Sjödin

Annikasjodin

Duni lömde by

Annikasjodin

Annikasjodin

Annika Sjödin

Annika sjödin

Gådtbol


Ovido - Quiz & Flashcards